الخميس، 27 يونيو 2013

عن كل من خان...عن شهداء الاخوان

و ان بعتوا دم شهيد بكرا هتتباعوا ...
مش شماته ف حد و لا بفضل دم علي دم .. كل شهيد من شهداء الاخوان اللي سقطوا امبارح كان من الناس الي وافقت علي الي حصل فالاتحادية و سكت علي اللي حصل  جيكا و الجندي و ابو ضيف و سكت علي اللي حصل ف محزرة بورسعيد التانية و برضو سكت علي دم عماد عفت و علاء عبد الهادي و سكت علي شهداء العسكر  بحجة الاستقرار و سكت برضو علي شهداء عهد #مرسي عشان رئيسكم بيصلي "الاتكبرون"  ... لما تسكت علي الظلم صدقني الدور هيجي عليك. ربنا يرحم شهدائنا  و ينصر الحق...
يسقط حكم المرشد و يسقط كل من خان
يسقط اللي خلي البلد تتقسم و الناس تكره بعض ... يسقط مرسي مبارك

الجمعة، 15 مارس 2013

ليل الغياب

العمر يعدي زي الهوا بين السحاب..
والسما بتحلالها نجمه بتلالي فليلة شتاء..
و القمر يسهر يغني و ينور ليلة الفراق...
و  الشمس نورها طالع من بعد ليل الغياب...

الأحد، 10 مارس 2013

ضبطية قضائية

ضبطية قضائية يا عيني يا بهية
بقرار مغفل هتبقي ساديه

ضبطية قضائية يا مصر يا قوية
ظباط و عساكر باعوا القضية

ضبطية قضائية يا ثورة يا ابيه
تلقي جيرانك شايلين بندقية

ضبطية قضائة بحكم الاخوانجية
فمصر هتبقي في حرب اهلية

ضبطية قضائية يا شباب يا ثورية
دمكوا حلال فالإجرائات الحكومية

من سكات


و يجي فراق  يزلزلك و تلملم فقلبك و الحجات..
ودمعه تنزل من عنيك و انت واقف من سكات..
و تقول مش هعزب تاني روحي و الحب بنسبه لي مات..
و تيجي حاجات و تروح حاجات و تفضل فاكر اللي فات..

احلم و انام

بنام كتير و بالايام..
و دايما بحلم فالمنام..
ان الحلم اصبح قريب..
و ان الامل مهوش بعيد..

واصحي الاقي الحلم راح..
و قلبي يشبع مالجراح..
و افرق زعلي عالبشر..
ضحك و كلام ف ليلة سهر..

و ابكي بس بدون دموع..
علي حلم ضاع مفيهوش رجوع..
و آجي اقول.. القي الكلام...
تاه و طعمه فحلقي دام..

وانام تاني و احلم اكتر..
فالحلم بلاقي نفسي بقدر..
اهزم زمان ملوش امان..
و الاقي نفسي فغير مكان...

السبت، 9 مارس 2013

العدل في وطني

العدل ف وطني مشوفناهوش..
حكامنا عاملين ما بيشوفوش..
سابوا اللي حقه مرجعلهوش..
غيرنا بس فالوشوش..

العدل ف وطني اصبح طرف..
بقينا عايشين ف القرف..
و فيه اللي من دمه صرف..
علي شعب بقي عنده خرف..

العدل ف وطني شئ محال..
لما بيلوموا اللي قال..
البلد خلاص حالها مال..
و يلجموه بميت لجام..

العدل ف وطني راح بلاش..
زي ضي فنور فلاش..
ضاع الحق خلاص مجاش..
لما خونوا اللي شاف..

اتنين

انا مش انا و عايش كأني اتنين..
واحد بيعرف يفرح و التاني دايما حزين..

واحد مش عارف يشوف الناس غير بوشيين..
و التاني اهبل عبيط يضحك عليه بكلمتين..

واحد خلاص شاف الدنيا علي حقيقتها..
و التاني عنده امل ووخداه الدنيا لعبتها..

و فكل امر الاقيهم ماشيين فاتجاهين..
و لا انا عارف هيودوني علي فين!!