الجمعة، 1 مارس 2013

الغساله

هحكيلكم حكاية
انا بقالي 30 سنة عندي غساله بيصلحها واحد بس كل شوية الاقيه خربت من حتي تانية، روحت فيوم قلت لا كفاية كده، كده الغسالة مش هتبقي نافعة، فروحت طردت الراجل اللي كان بيصلحها و قلت اجيب واحد بقي يكون فاهم كده و عارف هو بيعمل ايه بس لازم افضل فوق دماغه عشان ميطلعش زي التاني لازم افضل مرقباه.. المهم جالي2 سباكين واحد كده مش عاجني اساسا و التاني اهو احسن الوحشين، قعدت معاه قلتله بس يا عم انا بقالي 30سنه بعاني و عايزه واحد يقف ايدي بايده نرجع الغساله احسن من الاول قالي انتي بس اقفي جنبي و هتبقي ايدي ب ايدك و نرجع الغساله زي الفل.. قلتله ماشي بس بشرط خطوة بخطوة ناخد القرار مع بعض و تفهمني بتعمل كل حاجه ليه.. قالي ماشي.. المهم بدأ يشتغل و انار واقفه براقب الموقف  مع ان فالاول حسيت انه لخمه كده و مش فاهم اوي قولت مش مشكله اهو ايدي بايده و هنعرف نصلح الغساله..و سيبته يشتغل شوية و ايدي بايده و ماشي الحال و روحت اعمل كبايتين شاي، و قلت نشربهم سوا و نفكر هنكمل تصليح ازاي.. قعدنا و شربنا الشاي و اتفقنا علي كل حاجه و رحت ارجع الكبايات المطبخ. لقيت الراجل بيعمل حاجة متفقناش عليها.. رحت خبطله عالغساله يا عم ايه اللي انت بتعمله ده ركز شوية مش دا اتفاقنا.. يقولي بس انتي ايش فهمك و مكمل، شوية و الاقية بيفكك فالغساله.. خبطت تاني.. يا عم ايه اللي بتهببه ده.. قالي بقولك ايه اطلعي بره و ملكيش دعوه.. يا عم مش دا اتفاقنا و دي غسالتي و عايزاها تشتغل تاني .. يقولي ملكيش دعوه
فجأة لقيت بقي الصنايعيه بتوعه داخلين عليا البيت و بيزقوا الباب و بالقوة هتسيبي المعلم يشتغل.. كلمتهم بهداوة قلتله يا ابني انت و هو انا مش اخترت المعلم بتاعك فالاول و قلت هساعده يصلح الغساله قالي اه، قلتله طيب بس لما الاقيه بقي بيخربها اكتر مش بيصلحها المفروض انبهه و لا اقف اتفرج.. راح مزعق ف وشي و زقني و قالي ملكيش دعوه سيبي المعلم يخلص للاخر و بعدين حاسبيه.. قلتله ازاي بس افرض خربها خالص ما هي باينه اهي .. قالي ملكيش دعوه سيبيه برضو..
العقل بقي يقول اسيبه و انا شايفاه بيخربها و لا اطرده و اجيب واحد تاني يكون كلامه كلام رجاله!؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق