الاثنين، 4 مارس 2013

اني رأيت

إني رأيت من بعيد،،
شعب بقي كله عبيد،،
نسي انه كان ف يوم عنيد،،
و عاش حياته مش سعيد ،،

إني رأيت فالمنام،،
جيشنا اللي كان فيوم هُمام،،
لجموه من غير لجام،،
و بقي ظالم ظلم تام،،

إني رأيت علي مرمي البصر،،
شئ يخاف منه البشر،،
حريق بياكل فالشجر،،
و الميدان كله اتهجر،،

إني رأيت فالجوامع،،
خطيب و كان للكل جامع،،
يبجل فاللي ظلمه واقع،،
و قال محدش لينا قامع،،
و كمان مش لاقي اي دافع،،
ننزل و نهتف فالشوارع،،

إني رأيت فالقصور،،
جبان وخاين و عاش يجور،،
ساب الغلابه واقفين طابور،،
وشعر اسود فالقبور،،

إني رأيت الجبناء ،،
بيضربوا فينا بغباء،،
عبيد لمن بالظلم جاء،،
يعملوا له ما يشاء،،

إني رأيت فيكوا الامل،،
تأخدوا القصاص ممن قتل،،
و اللي للحق فيوم اكل،،
علقوا فرقبيه الحبال،،

هناك تعليقان (2):